Kapitaltillskott, insatshöjning, kapitalinsats
Hej
Vår brf har lite likviditetsproblem pga uteblivna hyresinbetalningar från en hyresgäst. Styrelsen har föreslagit ett "kapitaltillskott" från alla medlemmar för att lösa det mest akuta.
Min första fråga är om detta är möjligt att göra och hur en sådan process ser ut isf?
Jag har läst lite här och var att det ska krävas en föreningsstämma och antingen konsensus bland de boende eller att 2/3 majoritet och ett godkännande från hyresnämnden.
Min andra fråga är vad dessa pengar får användas till. Av det jag kunnat läsa mig till verkar det som att pengar från en kapitalinsats måste användas för att amortera lån?
Min tredje fråga gäller begreppsförvirring. Vad, om någon, är det för skillnad på kapitaltillskott, insatshöjning och kapitalinsats?
Tack på förhand.
Vår brf har lite likviditetsproblem pga uteblivna hyresinbetalningar från en hyresgäst. Styrelsen har föreslagit ett "kapitaltillskott" från alla medlemmar för att lösa det mest akuta.
Min första fråga är om detta är möjligt att göra och hur en sådan process ser ut isf?
Jag har läst lite här och var att det ska krävas en föreningsstämma och antingen konsensus bland de boende eller att 2/3 majoritet och ett godkännande från hyresnämnden.
Min andra fråga är vad dessa pengar får användas till. Av det jag kunnat läsa mig till verkar det som att pengar från en kapitalinsats måste användas för att amortera lån?
Min tredje fråga gäller begreppsförvirring. Vad, om någon, är det för skillnad på kapitaltillskott, insatshöjning och kapitalinsats?
Tack på förhand.
Rösta

0,0
Senaste svar på tråden
Det är korrekt som du läst. Hanteringen inom föreningen och möjligheterna att få godkännande hos Hyresnämnden är dock lite olika beroende på om kapitaltillskottet föreslås ske likformigt eller inte.
Däremot är min erfarenhet att det därtill krävs ett omfattande arbete från styrelsens och ev. konsults sida vad gäller information för att det skall gå att genomföra ett kapitaltillskott i föreningen. Ofta kan det behövas flera möte, där både advokat, mäklare och bank medverkar.
Det bästa är så klart att alla är ense och om informationen är bra är ofta flera intresserade. För att lyckas erhålla hyresnämndens tillstånd är det viktigt att kallelse och protokoll avseende stämman följer formalia.
Kapitaltillskottet kan i princip användas till vad som helst, inom lag och stadgars ramar, men om inte alla är ense blir det svårare att få hyresnämndens tillstånd, det kan anses att beslutet är otillbörligt mot medlemmar som säger nej om pengarna används till något som kan anses vara otillbörligt. Det är viktigt att det framgår av protokollet från stämman vad kapitaltillskottet skall användas till. Det normala är att kapitaltillskottet används till amortering eller renovering.
Jag utgår ifrån att begreppen använts synonymt förutsatt att de använts i liknande sammanhang. Begreppen kapitaltillskott och insatshöjning är nog vanligast.
Det finns mycket att säga om detta både skattemässigt och civilrättsligt. Jag har nyligen lämnat biträde till en förening som med framgång genomfört kapitaltillskottet och sänkt avgifterna i föreningen.
Lycka till!
Med vänlig hälsning
Susanne Falk, Advokat, Landahl Advokatbyrå
Susanne Falk, Expert
Landahl (Styrelseguiden partner)
12 poster
Landahl (Styrelseguiden partner)
12 poster
Av Susanne Falk (12 poster),
10:15, 16 mars 2012
Tack för ett väldigt bra svar Susanne.
Kapitaltillskottet som har föreslagits är likformigt och är totalt på 1 miljon kr utspritt på 27st lägenheter. Tanken är som sagt att det ska användas till att betala kortfristiga skulder och underhåll.
Har storleken på tillskottet någon påverkan på själva förfarandet att ta beslutet (möten, röstning, majoritet, protokoll osv) och måste hyresnämnden alltid ge sitt godkännande eller är det bara när någon i föreningen motsätter sig beslutet?
Kapitaltillskottet som har föreslagits är likformigt och är totalt på 1 miljon kr utspritt på 27st lägenheter. Tanken är som sagt att det ska användas till att betala kortfristiga skulder och underhåll.
Har storleken på tillskottet någon påverkan på själva förfarandet att ta beslutet (möten, röstning, majoritet, protokoll osv) och måste hyresnämnden alltid ge sitt godkännande eller är det bara när någon i föreningen motsätter sig beslutet?
Av anonym användare ,
19:07, 04 april 2012
Rösta

0,0